torsdag 5 maj 2011

Om inte om hade varit

"Politiker hade inte varit politiker om de hade haft innovatören och företagarens gåva."

Nä just det. På samma sätt som humanister inte hade varit humanister om de varit lite smarta. Då hade de valt en karriär istället. Med säkert jobb och bra lön och sådär.

Jag vet inte varför jag fortfarande ids bry mig om den idioti som frodas på DN:s ledarsida. Sakfrågan, ska jag också erkänna, är jag inte det minsta insatt i. Men det gör mig förbannad när själva språkbruket signalerar ett sådant förankt inför så många människor - i det här fallet, vill jag nog påstå, för såväl politikerna som oss väljare. Och när de som lyfts fram som goda exempel är just företagaren. Entreprenören. Innovatören. Sen när blev detta ett ideal att sträva efter?

Politik är att vilja, var det en gång nån som sa. Ja. Det var väl innan alla förväntades vilja bli entreprenörer istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar