tisdag 19 april 2011

Kulturella fält

Det är lite osäkert vad som egentligen hände, vem som sa't och vad som gjordes. Men det sägs att det var Göring som avlossade sin revolver när han hörde ordet kultur. Även om det där med upphovsmannen och det där med revolvern både kan och har diskuterats.

Oavsett vem som sa't och vad som gjordes är uttrycket pregnant. Man får en ögonblicklig uppfattning av vad som avses.

Själv är jag inte lika kyligt kontrollerad. Som när det talas i termer av "fält" till exempel. Önskar jag hade sinnesnärvaro att hala fram revolvern och bara "klick". Istället får jag attackklåda, tunnelseende och börjar utstöta gutturala ljud (de två första metaforiskt, det sista på riktigt). Ställer harakiri mot psykbryt, väger fördelar mot nackdelar.

"Varje gång jag hör begreppet fält får jag psykbryt." Nja, det är inte en formulering jag vill gå till historien med. Även om det nog står alla rätt klart vad jag menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar