måndag 18 april 2011

Den långa vägen till den korta

Förra veckan beställde jag ännu en obskyr bok ur bibliotekets magasin. En sån bok som inte ens finns listad i bibliotekskatalogen på nätet utan som måste beställas fram ur gamla katalogen - bara en sån sak!

Idag fick jag besked. Förkommen, 95-08-16.

Nu är det tyvärr så att jag får för mig att just den bok jag i stunden är på jakt efter är den bok som bär på lösningen. Den bok jag bara måste ha för att ro avhandlingsprojektet i land. Ja jag vet ju att det inte är så och jag vet ju att jag alltid blir besviken. Men ändå. Hoppet är det sista som överger en. Ni vet.

Nå, boken var alltså förkommen och det bara stärkte mig i min övertygelse att jag måste ha just den boken. Så jag började fundera på alternativ. Fjärrlåna? Känns som onödigt slöseri av bibliotekets resurser. Åka till Stockholm och läsa nämnda bok på krigsarkivet eller KB? Känns som onödigt slöseri av min egen tid.

Så jag googlar på titeln. Utan några förhoppningar, givetvis. Men man vet ju aldrig. Ja det var det där med hoppet igen.

Och si. Där inföll den nya tiden, också i min tideräkning. Aldrig mer leta i bibliotekskataloger. Aldrig mer beställa dammiga böcker ur magasin. Nu är en googling officiellt sanktionerad inte bara som första utan också som mest rimliga impuls.

Doktoranden <3 google. Doktoranden <3 projekt Runeberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar