tisdag 15 mars 2011

Skrivandets dilemma

Egentligen ska jag ägna förmiddagen åt att skriva text. Istället har jag haft skäl att fundera över relationen mellan ord och vad jag vill ha sagt.

Jag har ord. Många ord. Det är bra. Inte minst då det är en förutsättning för skrivandet.

Jag har vissa saker jag vill ha sagt. Några s.k. poänger. Det är också bra. Att ha något man vill ha sagt är ju lite av själva poängen med hela avhandlingsgrejen.

Av någon anledning har jag däremot inga ord för att säga det jag vill ha sagt. När jag försöker tar det tvärstopp. Och att inte ha ord för att säga det man vill ha sagt betyder ju att ingenting sägs. Och om ingenting sägs blir det ingen avhandling.

Ja, här sitter jag och leker filosof. Intellektualiserar över det som i dagligt tal kallas "skrivkramp".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar