onsdag 7 december 2011

Svar till mina läsare

Alltså jag borde ju egentligen hetsskriva avhandling men nu har jag fått två (2!) kommentarer av för mig okända läsare (dvs. inte D.S.D. eller Handledaren eller vem mer det nu kan vara som läser detta) och då blir jag ju så smickrad och kollrig att jag bara måste besvara dem.

Så.

Till doktoranden i pedagogik:

Hej kollega! Att producera fyra sidor text per dag låter i mina öron helt fantastiskt, åtta låter som en fantasi. D.S.D.S.H. (Den Smarte Doktorandens Smarte Handledare alltså, för er som inte är bekanta med terminologin) sa så sent som igår att om man skriver ett (svårt) stycke om dagen får man vara nöjd. Men han säger så mycket konstigt, till exempel att man inte får ha fotnoter mitt i ett stycke. Själv är jag konstant missnöjd, har ingen aning om vad som är ett okej dagsverke. Jag har inte heller några färdiga kapitel (i den mån man nånsin blir färdig, hmm) och börjar misströsta lite lätt inför utsikterna att ha slutseminarium nästa termin. Kapitlet jag skriver på just nu trodde jag skulle vara färdigt till månadsskiftet oktober-november, nu tänker jag att jag får vara glad om det är färdigt i mitten av nästa termin. Inbillar mig att mycket finns i huvudet och att det bara är skrivandet som kärvar men nu börjar jag tvivla på det också... Vad gäller tid kvar skrev jag förra veckan på nytt anställningskontrakt till den 25e oktober, en positiv överraskning eftersom jag trodde att mina pengar skulle ta slut i mars. Jag kommer troligen även att vara tjänstledig en del för undervisning på annat lärosäte så det innebär att tiden (liksom den färdiga produkten...) skjuts något på framtiden. Törs inte längre sia om disputationsdatum men det lutar väl åt 2013 snarare än 2012 som jag tidigare hoppats. Att jag enligt ursprungsplanen skulle ha varit färdig 2010 väljer jag att ignorera för att inte bryta ihop fullständigt... ;)

Ok, det där var bara ett deprimerande svar men nånstans är det skönt att vi är flera i samma båt. Och det blir ju en avhandling, det bara känns inte alltid som det... Lycka till!

Och till Dr. and.

Hej! Jag och D.S.D. spekulerade i om vi vet vem du är. Vi har ingen aning, men det känns som om vi borde veta. Ska fnula lite över vem din handledare kan vara, kanske du kan ge en hint? Handlar hens avhandling om säg bildningsbegreppet eller kulturarbetare eller sekelskiftesfilosofer? Måste emellertid ta ny skrivbordsbild snart, nytt kapitel = nya härliga böcker att omge sig med. F.n. sådana om klassificeringssystem, sociologiämnets utveckling och kulturteori, samt några - jag vågar knappt säga't - om arvet efter Bourdieu... 

6 kommentarer:

  1. Yes, nu blir det som en gissningslek! Min biträdande handledares avhandling handlar om kulturpolitik på kommunal nivå i Sveriges näst största stad...

    Det är ju absolut inte säkert att vi känner till varandra men tänk om!

    Mitt problem med "Bodde" är att jag skriver om bland annat värdering av konst (litteratur närmare bestämt) och därför MÅSTE förhålla mig till honom. Men jag är självklart Team "Fokke".
    /Dr. And igen

    SvaraRadera
  2. Jag vet vem du är! I alla fall om dina initialer är LL!

    SvaraRadera
  3. Detta stämmer! Vet jag vem du är? Skicka ett mejl om du vill avslöja.

    SvaraRadera
  4. Asså vad kan jag säga, ibland är jag extremt snabbtänkt... Du kommer garanterat att lista ut vem jag är vad det lider. Och det stämmer som du noterade förut, att vi har gemensamma kunskapsintressen (om än ev. från lite olika håll).

    Seså gnugga knölarna lite nu, så kan du skicka ett mail till mig på jobbet när du tänkt färdigt. Och om du skulle ta fel vore väl det rätt underhållande det också!?!

    SvaraRadera
  5. Haha jag ska mejla alla humanistdoktorander i hela Sverige direkt. Nej men ok, jag återkommer. Men vi har aldrig träffats va? Den ledtråden får du ge.

    SvaraRadera
  6. Åh, nu blir jag alldeles På spåret-fyndig! På tio poäng: vi tuffar från varsitt håll mot kulturellt centrum som delar förled med LL:s dubbla dito.

    (Och tar du den inte nu får du inga fler ledtrådar förrän imorgon. Nu MÅSTE jag skriva text...)

    SvaraRadera