måndag 28 februari 2011

Början, mitt och slut

När jag var liten bodde det en man på andra sidan skogen.

Nä, vi tar't igen.

När jag var liten spelade jag en del teater. Mest höll vi på med improvisation. Som ett knep för att improvisationen inte skulle urarta fullständigt, och bli till lekstuga i scenmiljö, skulle vi lägga upp den efter tre hållpunkter:

början, mitt och slut.

Jag tänkte på det häromdagen när jag försökte skriva. Början är svår, men ändå förhållandevis enkel. Dessvärre tenderar jag att fastna, skriva den om och om igen. Men någon form av grundläggande idé brukar ändå finnas. Eller åtminstone en vag tanke om vad man vill.

Slutet är också förhållandevis lätt. Det baseras ju på sådant som hänt i början och i mitten. Inte mycket att orda om där.

Återstår alltså mitten. Där teori och empiri ska mötas, poängerna åskådliggöras. Där allting ska utspelas. Där allting sker.

I liten skala illustrerar väl det här inlägget mina problem med början, mitt och slut. Och särskilt problemet med mitten. Och det var allt jag hade att säga om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar