onsdag 4 januari 2012

Hej Dr. And., du ger mig ångest!

Nu krävs det i och för sig inte särskilt mycket för att mina ångestdemoner ska börja yla, men så läser man vad andra doktorander pysslat med under året och drabbas av... ja, ni vet säkert vilket ord som ligger på tungan här. Men det är onekligen kul att ha hamnat på läsvärt-listan, även om denna blogg (asså min egen) inte så mycket handlar om forskning eller tredje uppgiften som spridningen av banala tankar och ventileringen av å*****.

Vad gjorde jag förra året? Jag och avhandlingen levde delvis separerade, och sedan försökte vi närma oss varandra genom terapi, såväl i enskilda samtal som i grupp. Jag kom ut med en otrohetsgrej som (lågintensivt) pågått under flera års tid, och så hade jag en del undervisning (här vågar jag mig inte på några förhållandemetaforer, vill inte riskera att bli anmält eller nåt). När insitutionen åkte på internat blev det lite av en romantisk återhämtning för mig och avhandlingen, vi blev liksom nyförälskade och allt kändes tip-top. Så slog den grå vardagen in och man tänkte, vad är det för jäkla skitrelation egentligen? Så har det varit, fram och tillbaka, under hela året (fast nu lever vi tillsammans igen, under samma tak på samma kontor, och målsättningen är att inte ta sitt pick och pack och dra som jag gjort tidigare).

I år ska jag satsa helhjärtat på förhållandet. Jag ska även undervisa men i övrigt ska jag Inte Göra Nånting som inte är Exklusivt Dedikerat till Mig och Avhandlingen och vårt Förhållande. Eye on the prize, liksom. Disputation vårvintern 2013.

5 kommentarer:

  1. Hehe jag hade tänkt samma sak om jag läst det där skrytinlägget... Men har man en offentlig blogg gäller det ju att bre på. Men du ska veta att jag finner en väldig förtröstan i att läsa din blogg och ser fram emot att en dag få gå på din disputation...

    SvaraRadera
  2. Ja för fan, klart man ska bre på! Dessutom är min avhandling egentligen smartast av alla, det är bara att jag är så ödmjuk att jag inte skriver det i ett eget inlägg ;) (Jag hoppas bara att opponenten håller med - vi får väl se på disputationen!)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Btw. Den där boken du medverkat i. Ska använda den i min undervisning :)

    SvaraRadera
  5. gött! jag har inte läst vad jag skrev sen jag skickade in det... 2010... *ångest*
    men de andra texterna är bra!

    SvaraRadera